Страннико из безбрежните електронни полета, добре дошъл в моето местенце в интернет!
Дано престоят ти тук бъде ако не полезен, то поне приятен!

Моля коментарите да бъдат НА КИРИЛИЦА и БЕЗ ОБИДИ!

За оптимално разглеждане препоръчвам браузър Mozilla Firefox.



2007-11-30

Килийните училища

Отивам на упражнение в ЮФ на СУ. Упражнението е по приятна правна дисциплина. В аудиторията ме посреща позадрямал колега, който започва да излага "меродавното" си мнение, че тези неща, дето сме учели, били много "отвяти". Замислих се.
Очевидно, навсякъде властва виждането, че това, което учиш, трябва да е утилитарно. На дисциплини със средна или, не дай Боже, висока степен на абстракция, се лепва етикетът "отвяти". Интелигентски щуротии, демек, дето не заслужават вниманието ни. В тях няма "далавера". Абстракции. Такива приказки. И то от единствения, станал раничко и престрашил се боязливо да прекрачи прага на Алма Матер.
Този подход, обаче, е характерен за килийното образование - научи ме само на неща, дето ще са ми е полезни. Аритметика - колкото да си преброя овцете. Писане - колкото за името.
Една от вечните теми на лингвистиката, семиотиката и не само на тях, е връзката между название и означаемо - произволна ли е или не, как си влияят... Важното тук е друго - забележете, че повечето ни университети носят имена или на създателите на четмото и писмото ни (св. Климент Охридски, св. св. Кирил и Методий) или на строги и мустакати възрожденци (Паисий Хилендарски, Неофит Рилски). Един от университети, опитващ да избяга от този калъп, е НБУ. Тъй като е частен университет, НБУ обаче юнашки влита в модела "бакалница" - аз си плащам, ти ми преподаваш. Нещо простичко, като търговия със сирене. Спомням си, как преподавател каза: "тези въпроси ги има в учебниците, ще ги прочетете, аз сега ще преподавам друго". Моментално глиганите реагираха "УАА, плащам си, бе, искам да ми го преподаваш". Очевидно, трудно е да бъдат прочетени двайсетина странички, я по-добре да си ги имаме на лекция...
Жалко е, обаче, че манталитетът на учащите е на ниво килийно училище. Тъжното е, че вместо желание да научат принципи, които могат да прилагат винаги, те искат бързи и просто решения, чрез които светкавично да спечелят пари, по възможност повече.
Другото жалко, е, че, макар и нагласата към обучението да е като в килийно училище, то дори даже и респектът към преподавателите и институциите не е. Справка - един идиот от специалност "Международни отношения" в СУ, дето искаше да бие чистачката - направила му забележка, че пуши, щото. Впрочем, то пушенето в сградата на СУ е забранено, та жената беше в правото си. Или пък "каката" от НБУ, дето така мляскаше дъвката си в лицето на преподаветел, че на мен ми се прииска да й плесна един шамар. При все, че имам слабост към красния пол. При все, че, по мнение на всички момичета, съм кавалер. Просто беше толкова грозно да гледаш и слушаш мляс-мляс. Или пък една друга, детоси беше донесла домашния любимец - декоративно живо зайче и го галеше на първия ред.
Айде, горе главата, шъ съ опрайм. Вижте каква читава отмяна оправячи идва.

2 коментара:

Pistache каза...

уви последното изречение беше иронично, нали?

Само не знам от какво се очудваш? Какъв е проблемът на някого да му се вижда отвеяна лекцията и да не намира пряка изгода от нея... Та нали точно това отличава студентите помежду им, значи е съвсем нормално и много яко, че не всички са внимателни и любопитни и с поглед напред...
По-скоро виждам проблема в това, че тия дето ги мързи да стават рано сутрин и да прочетат 20 странички, после имат мераци наравно с останалите.

Мариян Карагьозов каза...

Не, по моему, проблемът е в това, че не ги отличава помежду им, а просто подовляващото мнозинство така си мисли, т.е. няма отлика.