Страннико из безбрежните електронни полета, добре дошъл в моето местенце в интернет!
Дано престоят ти тук бъде ако не полезен, то поне приятен!

Моля коментарите да бъдат НА КИРИЛИЦА и БЕЗ ОБИДИ!

За оптимално разглеждане препоръчвам браузър Mozilla Firefox.



2008-01-27

Невчесани мисли за образованието


Сесия е. По този повод - извинения за слабата ми активност тези дни.
все пак, сесията има и хубава страна - вчера една курсова работа така ме увлече, че писах до средата на нощта. Та затова днес ставам късно и рошав сядам пред компютъра.
Вчера бях на изпит. Още на входа ме посрещна предизвикателство - входната врата се повредила и с баща ми се наложи на свалим металната рамка и стъклото, поддържано от нея, за да стигна до СУ. Стигнах. Влизам, тегля въпрос, и ми се пада точно това, което майка ми каза да погледна сутринта, че имала предчувствие. Аз, естесвено, не го прочетох. Мъка.
Пишат ми 5. След като в последните дузина изпити имам само шестици, направо се чувствам ограбен.
Първи въпрос за българското образование - не трябва ли да се промени оценъчната скала, като се добавят нови единици? Колега за късане има 4, друг колега, борещ се за 6, получава гаден допълнителен въпрос и пак има 4. Май тази цифра не отразява адекватно знания, нали?
Моят случай - не бях за отличен, ама не бях и за пет. Някъде по средата. Ерго, трябва да има това някъде по средата.
Втора невчесана мисъл за образованието.
Как Бай Ганьо прави избори в университет. Ами така. Случва се. В предишни три публикации ( http://mkaragyozov.blogspot.com/2007/12/blog-post_6413.html, http://mkaragyozov.blogspot.com/2008/01/blog-post_859.html
http://mkaragyozov.blogspot.com/2008/01/blog-post_14.html )
ви информирах за прелюбопитните случки в Благоевград. Накратко, става дума за избори, в които хора, които нямат право, вземат решения, фалшифицират се протоколи и все така нататък. Срещу протестиращите - заплахи за административна разправа и фарсови съдебни процеси. (вж. http://petdoshkov.blog.bg/; http://zalashopov.blog.bg/).
Все пак, някои неща ме обнадеждават. Около тези два блога се създаде мощно гражданско движение, подкрепа иде от много страни. Въпреки някои неприятности, свързани с форума, двата основни "двигателя" на електронно - историческо списание "Анамнеза" се оказаха твърди момчета и пуснаха материали от тези блогове не само във форума, но и на официалната страница на списанието.
Някои медии също реагираха бързо и в резултат на гражданския натиск, комисията по образование в НС отхвърли някои важни проекто-промени в Закона за висшето образование. Беше отхвърлена поправката, според която отпадаше мандатността за заемане на административни длъжности като декани и ректори. Запознати твърдят, че идеята е дошла откъм Горна Джумая. Странната коалиция вносители (ДПС-"Атака") се натъкна обаче на отпор и отляво, и от десницата, както и от ВМРО. Предложението беше отхвърлено. С това се прекъснаха амбициите на феодални дерибеи да векуват (Благоевград, с ЮЗУ, Велико Търново с ВТУ, etc. ...).
Депутатите от БСП Иван Славов и проф. Андрей Пантев яростно са се противопоставили на предложението, а след въпрос, поставен от Милослав Мурджов (ВМРО - Българско национално движение) министър Даниел Вълчев обеща да проучи случая с нелегитимните избори в ЮЗУ "Неофит Рилски", за да може да отговори в дните за парламенатарен контрол.
Трети проблем - "свесните у нас считат за луди"
Защо всички така са се настроили срещу Даниел Вълчев? Ясно е, че реформите в образованието са като в гробище - не можеш да разчиташ на подкрепа отдолу. Човекът има идеи, реализира ги. Определено не съм фен на НДСВ или новата БНД, но харесвам Вълчев. Като лектор е блестящ, той е и човек, свързан със системата на висшето образование. Парадоксално, но друг негов плюс се превръща в минус - финансовата му стабилност благодарение на успешна адвокатска практика го прави малко самоуверено нахален (признавам, че на мен този стил ми импонира).
Как завършваме?
Неграмотни, е верният отговор. Онзи ден съм на лекция на българистите от трети курс в НБУ. Ще разглеждаме романа на Димитър Димов "Тютюн". От присъстващите никой не беше чел романа, като изключим една дама, дето го беше чела в 12 клас, ама нищо не помнеше. Наложи се аз, ориенталистът, да изнеса целия час на гърба си, защото то е неудобно някак, когато преподавателят пита, всички да мълчат. И тези млади дами и господа само след година ще притежават дипломи за специалност българска филология!!!
Сиреч, най-важният въпрос е как да се повиши качеството на образование.

Очаквам мнения по всички повдигнати въпроси.

Няма коментари: