Страннико из безбрежните електронни полета, добре дошъл в моето местенце в интернет!
Дано престоят ти тук бъде ако не полезен, то поне приятен!

Моля коментарите да бъдат НА КИРИЛИЦА и БЕЗ ОБИДИ!

За оптимално разглеждане препоръчвам браузър Mozilla Firefox.



2008-03-23

Една разходка

Вчера ходих с департамент "Нова българистика" на НБУ на екскурзийка до Карлово и Сопот. Бях ходил там сравнително скоро, познавам ги добре, бил съм по онези места неколкократно, познавам ги добре, но никога не бих пропуснал възможността да пътувам до тези, както гласи клишето, "Най-български места". Впрочем, това е и едно от малкото верни и истински клишета.
Природата там, като е ясно, е прекрасна, затова се зарадвах на акцията на природозащитници, която протичаше в Карлово под надслов "Да спасим Рила и Балкана".
Балканджийте са изкключетелно приятни хора, любезни, гостолюбиви, но всички, с които разговарях, а те не бяха дълги разговори, колкото с турист, си деряха ризите от липсата на поминък и съсипията на разните предприята в града.
Ще се запазя за себе си емоцията от скромния роден дом на Васил Левски трепета в музея на Апостола и параклисчето "Вси светии български"; зеленината и вадичката, протичаща през двора на Вазовата къща...
На фона на оплаканията на хората от недоимъка ми беше смешно да слушам в автобуса бръщолевенията на една студентка от университета, която се зае да ме "просвещава", информирайки ме за "Задунайска губерния", руската политика и комунизмът...
Фразите й бяха набор клишета и нонсенси, в който по странен начин се смесваха 1878 г., 1944 г., 1923/5 г., царе, комунисти...
Сред бръмченето на роякът глупости ухото ми долови нещо за ролята на Борис ІІІ при убийството на Стамболов. Фердинанд играе при убийството на Стамболов, коригирах машинално. Ама не, аз съм трети курс история, подскочи тя, Борис е. Започнах да редя някакъв наратив - Стамболов е убит 1894 г., знам го със сигурност, цар Борис е роден през същата или близка до 1894 г. година (нали тогава са споровете за вероизповеданието на престолонаследника). Нагласихме годинките, че цар Борис поема трона след Първата световна война. Стана ясно, че мацката имала предвид убийството на Стамболийски.
Трети курс история в НБУ, казваш, а?
При хиляда лева семестриална такса се чудя момето за какво образование си е давала парите шест семестъра, при положение, че не може да ситуира най-общо дори фигури като Стамболов и Стамболийски. Тя обаче каза, че била доволна от даскалите си (защо даскали вж. http://mkaragyozov.blogspot.com/2007/11/blog-post_30.html) - и поясни - "колоси" като Лъчезар Стоянов, наричан поради простонароден вид и изказ просто "Лъчо", Пламен Цветков и все тъй нататък.
Благодарен съм на съдбата, че, макар и по доста въпроси да имаме различни възгледи, човекът, който ме е учил на нова българска история, се казва Даниел Вачков.
Благодаря, д-р Вачков, благодаря, Дани, даденото ни в дванадесети клас струва колкото три години престой в специалност "история" в университет...

Няма коментари: