Страннико из безбрежните електронни полета, добре дошъл в моето местенце в интернет!
Дано престоят ти тук бъде ако не полезен, то поне приятен!

Моля коментарите да бъдат НА КИРИЛИЦА и БЕЗ ОБИДИ!

За оптимално разглеждане препоръчвам браузър Mozilla Firefox.



2008-05-30

Халед Хосейни - "Ловецът на хвърчила"



Халед Хосейни, "Ловецът на хвърчила", "Обсидиан", С., 2008 г., превод Любомир Николов

"Прекрасен роман... Една от онези незабравими истории, които пазим в съзнанието си години наред. В нея са вплетени големите теми на литературата и живота: любовта, честта, вината, изкуплението... Толкова поразителна е, че дълго време всичко, което прочетох след нея, бледнееше."
Тези думи на фантастичната писателка Исабел Алиенде са отпечатани на задната корица на книгата "Ловецът на хвърчила". Като типичен българин, щом прочетох тази реклама, скептично се усмихнах. Рекламата е до първото четене, както твърдеше един чешки събрат по перо.
Боят с хвърчила е традиционен детски "спорт" в Афганистан. Авторът е роден в Кабул (макар че понастоящем живее в Америка). Значи темата ще е Афганистан.
Действието започва в 70-те години, но, развивайки се, достига до наши дни. Време в афганската история, толкова наситено със събития, че заслужава многотомна сага, ще кажете. Целта на Халед Хосейни обаче е била да разкаже една (или няколко) човешка/и история/и. И се е справил перфектно със задачата. Конкретните и реални исторически факти служат само като фон, който придава допълнителен драматизъм на някои моменти от повествованието.
Въпреки че бях чел няколко книги за Афганистан, от "Ловецът на хвърчила" научих нови факти за културата и трдициите на страната, за обществото и миналото на тази средноизточна загадка.
Преплитането на темата за достойнството, страха, вината, изтъкава прекрасен текст. Без всякакви задръжки мога да си позволя да ви препоръчам да прочетете романа.
Аз не съжалявам, че го направих, въпреки че на изпита по наказателно/ облигационно е слабо вероятно да ме питат точно за това...

P. S. Компания на другите сайтове вече прави и Палестинският информационен център. Сайтът е на 8 езика, с добър дизайн.
http://palestine-info.org/
Вече с вас си губим времето в 178 сайта от 13 категории.

10 коментара:

mei каза...

Здравей :)И аз прочетох тази книга, харесва ми много, макар да не мога да преценя коя от двете на същия автор - "Ловецът на хвърчила" или "Хиляди сияйни слънца" ми допада повече. От позицията на момиче, може би клоня повече към втората. "Ловецът на хвърчила" има интересен сюжет, много динамичен и пълен с приключения. Докато четях последните стотина страници си мислях, че това е подходяща книга за създаване на филм. А след като изгледах и трейлъра на филма, видях плакатите в кино Арена и оценката от 7.9 на imdb.com .. нямам търпение да гледам филма! Дано е поне на половина толкова вълнуващ, колкото книгата.

Поздрави :)

P.S. Кои други книги за Афганистан си чел? Аз тези двете на Хосейни и "Кабулският книжар" на журналистката Осне Сейерстад. Препоръчвам я.

Мариян Карагьозов каза...

Привет!
Още не съм чел "Хиляди сияйни слънца", ама в най-скоро време ще поправя грешката :)
Не знаех, че филмират "Ловецът на хвърчила", но 7.9 е доста добра оценка в imdb.com!
"Кабулският книжар" също е интересна, макар че човек има за какво да се заяде с нея, доста е едностранчива :)
Ясмина Кадра - "Кабулските лястовици" - също доста "момичешко" четиво, има любовна история, пак не е съвършената книга, ама какво да се прави...
А иначе - професионално - редица статии, анализи...
Дал съм връзка към един руски сайт:
http://afghanistan.ru/
Всякакви теми от обществения, политически и икономически живот.
Моля, Мей, пратете ми на пощата или ай-си-кю-то Вашият профил/блог/или нещо подобно, защото ме заинтригувахте :)

ves каза...

Привет!
Преди няколко дни получих книгата и след като завърша "Българите" на Пламен Петков (щях да напиша Константинов, под влияние на проблемите на войлейболния ни отбор, които четох преди малко ;)), смятам да прочета и "Ловецът на хвърчила". Предполагам, че ще ми е интересно и защото в момента съм тук, в неспокоен Кабул. Рядко има достъпна литература за порядките, йерархията, отношенията в семейството. В болшинството от случаите не се показва истината, каквато е...
Обещавам да споделя впечатленията си след прочита на книгата.
С поздрав,
esstef4e

Мариян Карагьозов каза...

"Хиляда сияйни слънца" от същия автор се оказа също толкова добра, колкото и "Ловецът на хвърчила". "Слънцата" дори са по-показателни за живота, отоншенията и йерархиите в семейството, тъй като повествованието се води от гледна точка на две жени в едно семейство (много груб и неточен от литературна гледна точка мой израз). Така че , общият извод е, че човек няма да сбърка, каквото и да прочете от Хосейни.
Не че се бъркам, но няма да бъде фатално, ако пасквилът на Племен Петков остане недочетен... :)
Искам и обещание за споделяне на впечатления от първа ръка от размирен Кабул. :)
Поздрави и приятно четене!

ves каза...

Привет, отново!
Ще разпитам и за "Хиляда сияйни слънца".
Може ли да разбера, какво точно е вложено в израза "впечатления от първа ръка от размирен Кабул"?
Извинявам се предварително, ако се забавя с отговора, защото нормален нет почти няма тук...
С поздрав,
esstef4e

Мариян Карагьозов каза...

Е именно това значи! Напрегната обстановка, липса на нет... Не, ако трябва да съм по-сериозен - Афганистан е интересна страна, за която досега само съм чел или гледал филми и искам някой да разкаже за всички аспекти от живота там - ежедневие, структури на всекидневието, политика, традиции...
Колкото и да четеш, някои еща не стават без виждане...
Ако напишеш нещо, с удоволствие ще го пусна тук в блога.
Дано всичко да е спокойно, докато си там!

ves каза...

Привет!
Мисля, че това, което искаш, може да стане само, ако сме във връзка он-лайн. Така ще можеш да ми зададеш въпрос, на който мога (или не мога) да отговоря. Не за друго, просто, ти имаш представа какво искаш да знаеш... аз може и да не мога да помогна с лични впечатления, но за момента има кого да попитам. Защото, както и ти казваш, трябва да се види, инак не може да добие човек точна, дори приблизителна представа за Афганистан, без да е видял страната, ситуацията, нещата, хората със собствените си очи.
Малко уточнение (но на място)- нямам много свободи тук, т.е. личните впечатления са по един или друг начин ограничени. И още нещо, само за Кабул мога да съм полезна (но имам усещането, че ти си чел повече от мен ;)). Ако искаш подробности, дай ми е-мейл или пиши на esstef4e@gmail.com.
С поздрав,
esstef4e

tania rangelova каза...

Случайно попаднах на "Хиляди сияйни слънца" на Хосейни това лято. Просто влязох в "Хеликон", за да си потърся интересно четиво.Четеше ми се нещо непознато, от неподнат за мен автор, нещо различно и тогава тази книга сякаш ми намигна. Разтворих я, прочетох няколко пасажи, хареса ми стила и я купих.Прочетох я на един дъх,плаках, вълнувах се бях очарована. После нямах търпение да си купя "Ловецът на хвърчила", купих си я преди три дни. Вече я прочетох и мога да кажа, че от години не съм чела нещо толкова истинско, нещо толкова вълнуващо.Може би тази книга се възприема по-лично, защото всеки открива нещо от себе си в героите.
Прекрасни, незабравими творби....

Irshad каза...

Честно казано се потресох и от двете книги на Хюсейни...Потресох се от тъгата и нещастието, което само ние хората си причиняваме. Не че него виждам наоколо всеки ден и не го гледам по новините. Но, разбира се, в книгите, примесено с психологическите похвати и разсъжденията, които те доближават до личността на героите, е много по-силно. Дори когато четях "Ловецът на хвърчила", пообърках истината, т.е. това, което се случваше около мен и това, което четях в книгата...
Гледах и филма и както често се случва - разочаровах се.
Между другото, аз съм мюсюлманка по убеждение, така че не съм пристрастна...

Мариян Карагьозов каза...

A Thousand Splendid Suns: The plight of Afghan women only partially depicted:
http://www.wsws.org/articles/2009/aug2009/thou-a08.shtml

също и
The Kite Runner: the Afghan tragedy goes unexplained:
http://www.wsws.org/articles/2008/mar2008/kite-m25.shtml