Страннико из безбрежните електронни полета, добре дошъл в моето местенце в интернет!
Дано престоят ти тук бъде ако не полезен, то поне приятен!

Моля коментарите да бъдат НА КИРИЛИЦА и БЕЗ ОБИДИ!

За оптимално разглеждане препоръчвам браузър Mozilla Firefox.



2008-10-08

Странна мода

Една разходка до двата ми университета - СУ и НБУ - ме убеди в избуяването на нова мода. Кефиите или куфиите, както предпочитате ги наричайте - онези бяло-черни карирани палестински шалове - в момента са моден атрибут. Освен най-популярната бяло-черна разцветка, големите модни къщи са пуснали и какви ли още не - виолетови, лилави и пр. Да отиват на тоалета на фръцлата...
За символиката на цветовете на шала, за произхода му и за радикалния шик съм писал доста подробно ето тук:
http://mkaragyozov.blogspot.com/2008/06/blog-post_06.html
Именно поради това - за да не се повтарям и да отегчавам вече челите - ще си спестя някои обяснения.
Ще ми се обаче да коментирам някои други моменти. Тези популярни напоследък шалове могат да бъдат купени от скъпите бутици на "Витошка". В това няма лошо, лошото обаче е, че модните компаниии правят луди пари на гърба на каузата на бедни и потиснати хора. Лошо е и друго - пълното невежество по отношение символиката на това, което носиш омотано около врата си.
Арафат превърна куфията в международен символ на солидарността и съпричастността с каузата на Палестина. Карираният черно-бял палестински шал се превръща в интернационален знак на борбата срещу потисничеството, несправедливостите, ционизма, расизма, апартейда и всички видове съюзничество с тях. Младежи по цял свят носят своите "арафатки", за да покажат солидарността си с мъченичеството и борбата на палестинския народ.
Перча се с подобен шал от години, да кажем от 11 клас. Но ще продължа да се кипря с него и след като мине модата му. Защото за мен той е символ.
Подобен "бум" на кефиите не ме радва, защото е мимолетен. Далеч съм от мисълта, че изведнъж много хора са станали солидарни с каузата на Палестина и затова са се втурнали да носят шаловете. Популярни кефиите станаха, след като Енрике Иглесиас се снима в свой клип с такъв шал. Да не остане по-назад, последва го и Влади Ампов – Графа – София беше залята с плакати за негово участие в някакъв клуб, на които плакати той, увит с шамия, държи китара.
Според мен, каузата на свободата не може да бъде въпрос на мода. Каузата на свободата не е шал, който сменяш според модната тенденция или линия този сезон. Каузата на свободата просто е кауза на свободата. И е символизирана от шал.

1 коментар:

MetroiD каза...

Впрочем, знаеше ли, че ако вместо "кефия" просто кажеш "развлачен черно-бял шал" представителите на повечето и без това многобройни underground култури ще ти обяснят надълго и нашироко произхода и предназначението му... с тая разлика, че обяснението няма да има нищо общо с арабския свят.

Преди години в Германия по телевизията хванах епизод от някакво плиткоумно предаване, което си поставяше за цел да изучи изоснови отде, аджеба, иде таз тъй гот'на нова мода. Бяха стигнали до извода, че основоположници са й бунтари-скейтъри нейде из Голямата Ябълка през 90те години. Шалът бил символ; на какво точно - не си направих труда да запомня, но това не отне и частица от fun value-a на телевизионния доклад. Пък и мога да отгатна, че е било нещо в духа на несъгласието с всичко наоколо, включително и модата. Нищо, че напоследък по-модерно от това да си бунтар и ъндърграунд няма :))) А в момента този бунтарски шал като моден артикул комбинирал (така поне твърдяха запознатите в предаването) практичност, универсалност и уникалност, ерго е масов хит. Ах. Depeche mode, буквално!