Страннико из безбрежните електронни полета, добре дошъл в моето местенце в интернет!
Дано престоят ти тук бъде ако не полезен, то поне приятен!

Моля коментарите да бъдат НА КИРИЛИЦА и БЕЗ ОБИДИ!

За оптимално разглеждане препоръчвам браузър Mozilla Firefox.



2008-12-18

Как и защо пиша?

На Ники

"Публицистика трябва да се пише ядосан" - Бойко Ламбовски

Краят на всяка година е и време за равносметка. В тази връзка се замислх някои неща за блога... Знам, че такива самооценки са трудна работа... но... все пак ще пробвам :)
В свое интервю Гор Видал се шегуваше, че факсът е велико откритие, защото и преди изнамирането му той си имал мнение по всички въпроси, ама с изобретяването на факса вече можел да праща мнението си до всички и чрез медиите да го прави общоизвестно (поне нещо в този дух беше). Аз обаче си нямам факс... По тази причина си сътворих блог.
Първоначално блогът беше замислен като средство за изокване. Нещо като ме издразни, и да си кажа... С радост установявам, че понастоящем вече е нещо много повече от това.
Освен пропагандиране (в добрия смисъл, разбира се) на позиции и гледни точки, блогът ми стана средство за учене и комуникация.
Вече няколко души ми казват, че са научили нови неща, публикации са им били полезни или пък са използвали списъците с линкове, които съм събрал, за да стартират свое търсене. В тази връзка готвя една изненада за след Нова година. Толкова по образователната част :)
А защо за комуникация? На първо място, запознах се с нови хора, но и можах да разширя или открия друг начин за общуване и с много от старите ми познати. Най-важното е, че заедно случваме едно комуникативно поле. Другояче и купешки казано - ражда се дискурс!
Както правилно отбелязва проф. Ноам Чомски в гениалната "Медиите под контрол. Забележителните постижения на пропагандата", едно от най-мощните оръжия на манипулацията е човек да си мисли, че никой друг не иска да критикува, че е абсолютно сам в мнението и несъгласието си. Тогава не ти остава нищо друго, освен да си пуснеш "Супербоул". Смея да се самооблъщавам с мисълта, че неведнъж съм споделял неортодоксални виждания на редовете на постингите. оказа се, разбира се, че е имало и други люде, които са си мислели същото. Но не са смеели да го кажат. доволен и предоволен съм, че и с частица съм допринесъл да бъдат по-смели в изявите си...
Всичко това, естесвено, ме кара да чувствам и голяма отговорност. Едно на ръка е замислянето за стила, изказа и правилния български език, но най-важно - за достоверността на информацията, за коректонста ми към читателя.
А ето и малко от кухнята на писане.
Тъй като наистина съм следвал съвета на Бойко Ламбовски, повечето текстове нямат голяма стойност извън моментния афект, но съм ги запазил като снимка на едно конкретно състояние. Старая се да няма пунктуационни грешки, но е пълно с такива при набора - твърде бързо блъскам в яда си по клавиатурата... Не разбирайте обаче, че няма общ замисъл. Старая се да има - просто моите убеждения, взети в цялост...
Като брой позовавания на актуалната политическа действителност се приближавам към Христо Ботев, макар да съм на светлинни години от него... Все пак Той е Гения, пред когото се прекланям. Другата ми мечта - да пиша като Гео Милев. Той - кратки, телеграфни изречения, накъсан картечен изказ и завладяваща експресивност. Аз - дълги сложни изречения, общи и въвеждащи фрази, тежък стил с подчинени изречения и хиляди обяснения...
Ще продължавам да се уча на ваш гръб и през следващите години :)

2 коментара:

Ruslan Trad каза...

Блогът ти е едно от местата в интернет, където мога да прочето нещо свястно. Мнението ти винаги е обосновано и защитаваш своите позиции. Мога да се надявам да стигна това ниво.Надявам се,че и през другата година ще ми даваш поводи да се замислям.

justme1985 каза...

Да си жив и здрав, Марияне! Блогът ти е много добре оформен, с интелигентно поднесена информация. Продължавай в същия дух!

Поздрави,
j.m