Страннико из безбрежните електронни полета, добре дошъл в моето местенце в интернет!
Дано престоят ти тук бъде ако не полезен, то поне приятен!

Моля коментарите да бъдат НА КИРИЛИЦА и БЕЗ ОБИДИ!

За оптимално разглеждане препоръчвам браузър Mozilla Firefox.



2010-07-15

Джонатан Кук за пропагандата

Предлагам превод на статия на Джонатан Кук за пропагандата в израело-арабския конфликт.
Джонатан Кук е писател и журналист, позициониран в Назарет, Израел.
Последните му книги са: “Израел и сблъсъкът на цивилизациите: Ирак, Иран и планът за преобразяването на Средния изток.” (Pluto Press) и “Чезнещата Палестина: Израелските експерименти върху човешкото отчаяние.“ (Zed Books)
Преводът е на мой приятел, който пожела да остане анонимен. Моя е окончателната редакция.

Можете да видите и оригиналната статия: Twitterers paid to spread Israeli propaganda Internet warfare team unveiled

Известно е, че израелското външно министерство е създало секретно звено от платени автори, които да сканират интернет пространството по 24 часа в денонощието и да разпространяват позитивни новини за Израел.
Умеятелните в интернет технологиите израелски младоци, които в повечето случаи са настоящи студенти или демобилизирани военни с езикови умения, са били рекрутирани да позират като обичайните страдащи, докато разпространяват официалната линия на Израел за близкоизточния конфликт.
“За всички намерения и цели интернет е боен театър в израелско-палестинския конфликт и ние трябва да сме активни в този театър. В противен случай ще загубим.” – казва Илан Щурман, който е отговорен за този проект.
Съществуванието на този “интернет екип за борба” излиза наяве, когато издръжката му е включена през тази година в общия бюджет на външното министерство на Израел. Около 150 000 долара са отделени за развитието на първия етап на този проект, с възможност за увеличаване на разходите в бъдеще.
Този екип ще попадне под управлението на голям департамент, който вече се занимава с това, което израелците наричат “hasbara”. Този термин официално се превежда като ”публично обяснение”, но всъщност означава пропаганда. Това понятие включва не само публичните политики на израелското правителство, но и секретни отношения, които министерството има с кохорта частни организации и инициативи, които промотират израелския образ в печатните, телевизионните и електронни медии.
В едно интервю този месец в израелския вестник „Calcalist”, едно израелско бизнес издание, г-н Щурман, заместник-директорът на министерската структура Хасбара, заяви, че неговия екип ще работи секретно.
“Нашите хора няма да кажат: Здрасти, аз съм от „Хасбара”, отделът от израелското външно министерство и искам да ти кажа следното... Нито пък те ще се представят непременно като израелци – казва Щурман. Те ще говорят като интернет потребители и граждани. Ще пишат отговори, които ще приличат на персонални, но ще се базират на подготвен лист от съобщения, който външното министерство развива.”
Рона Купербойм, колумнист в един от популярните израелски интернет портали за новини Ynet, изобличава инициативата, като казва, че инициативата показва, че Израел се превръща в “държава с полицейско мислене”.
Тя добавя, че “добрият ПР не може да направи реалността в окупираните територии по-добра. Децата биват избивани, домовете – бомбардирани, а семействата – гладуват”.
Нейната колонка е посетена от няколко потребители, които питат как могат да кандидатстват за работата в хасбара отдела на външното министерство.
Проектът е една своеобразна формализация на практиките на връзките с обществеността, което правителството проведе специално за израелското нахлуване в Газа през декември – януари 2008/2009 г.
“По време на операцията “Излято олово” ние се обърнахме към еврейските общности навън и с тяхна помощ набрахме няколко хиляди доброволци, към които се присъединиха и израелските доброволци” – казва г-н Щурман.
“Ние им предоставихме основен материал и хасбара/пропаганден материал и те трябваше да представят пред света израелската гледна точка в новинарски сайтове, както и такива, които чрез гласуване отчитат общественото мнение.”
Израелската армия също има популярен канал в известния сайт за обмяна на видео файлове Youtube и редовно споделя клипове, въпреки че бива критикувана от различни правозащитни групи за заблужденията, в които въвлича потребителите за случващото се.
Г-н Щурман казва, че по време на войната министерството е насочило своите усилия към европейски сайтове, чийто потребители са враждебно настроени към израелската политика. На първо място в този лист с целеви сайтове е BBC on-line, както и арабски сайтове – добавя той.
Елон Гилад, който отговаря за интернет екипа, казва за „Calcalist”, че много хора са се обадили в министерството, за да предложат услугите си по време на атаката срещу Газа. “Хората просто питаха за информация, като ние след това видяхме, че информацията е разпространена из глобалната мрежа.”.
Той внушава, че e било осъществено мащабно сътрудничество с министерството на интеграцията, което има стотици настоящи контакти с имигрантите в Израел, които пишат про-израелски материали в сайтове на техните родни езици.
От новия тим се очаква да задълбочи близката координация с частната застъпническа група, giyus.org (Дайте на Израел Вашата Обединена Подкрепа). Около 50 хиляди активисти са свалили програма, наречена “Мегафон”, която изпраща съобщение до техните компютри, когато в мрежата се появи статия, която е критична към Израел. След което те могат да бомбардират сайтовете със съобщения, настроени позитивно към Израел.
Насър Рего от ILAM, една група, ситуирана в Назарет, която мониторира израелските медии, твърди, че арабските организации са измежду тези целеви групи, които са обект на хасбара-групите за “очерняне на хора” (Character Assassination). Той смята, че този нов екип ще се опита да върши тази работа много по-професионално и убедително.
“Ако тези хора са погрешно представени по отношение на това кои са те, то ние можем да гадаем дали хората не се безпокоят много за погрешното репрезентиране на групите и личностите, за които пишат.” Тяхната цел, то е ясно, ще бъде да дискредитират тези, които се борят за човешки права и справедливост за палестинците.”
Говорителят на външното министерство Ийгар Палмор (Yigar Palmor) отрече съществуването на интернет-екипа, макар че потвърди идеята на израелските власти да употребяват в бъдеще новите медии.
Той отказа обаче да назове кои точно коментари на г-н Щурман и г-н Гилад са погрешно представени от медиите на иврит. Освен това той сподели, че министерството не е предприело никакви действия спрямо тези доклади.
Израел подхожда с все повече вещина към новите медии, особено когато през 2005 г. предприе кампанията “Заклейменият Израел”(Brand Israel).
Маркетинговото проучване убеди властите, че Израел трябва да пуска добри новини за своя икономически успех, както и такива новини за своя напредък в науката и медицината, включвайки своите граждани.
Г-н Щурман казва, че неговия екип ще използва уеб-сайтовете, за да покаже, че “Образът на Израел е на развита страна, която допринася за качеството на околната среда и хуманността.”
Давид Саранга, отговарящ за връзки с обществеността в генералното консулство на Израел в Ню Йорк, който бе водещата фигура при натиска за позитивните съобщения за Израел, потвърди през последната седмица, че Израел е в губещата позиция по отношение на про-палестинските застъпници.
“За разлика от ислямският свят, който има стотици милиони подръжници, които споделят палестинската версия, в опит да уязвят Израел, то еврейския свят наброява едва 13 милиона души” – написа той в Ynet.
Израел е относително наясно, че подкрепата сред младото население на Европа и САЩ отслабва.
През 2007 г. излезе наяве информацията, че външното министерство стои зад снимката, на която израелските жени-войници позират по бански костюми. Тази снимка бе публикувана в популярното в Щатите мъжко списание „Максим”.

За повече информация по темата можете да видите и публикацията ми "Пропагандната война отдавна е електронна".

Няма коментари: