Страннико из безбрежните електронни полета, добре дошъл в моето местенце в интернет!
Дано престоят ти тук бъде ако не полезен, то поне приятен!

Моля коментарите да бъдат НА КИРИЛИЦА и БЕЗ ОБИДИ!

За оптимално разглеждане препоръчвам браузър Mozilla Firefox.



2010-11-27

27 ноември - международен ден без покупки

От 1992 г. Mеждународният ден без покупки (27-ми ноември) ежегодно привлича вниманието на обществото към прекомерното консумиране и негативните последствия от това върху човешкото здраве и околната среда. Тази година кампанията се провежда в 36 страни, с организирането на над 250 събития с една единствена цел - да си зададем въпроса:
„Имаме ли реална нужда от всичко, което купуваме?" Дали не купуваме само защото е много евтино? За чия сметка е остатъка - за сметка на детския труд, за сметка на вредните емисии в околната среда, за сметка на компромиси с безопасността и качеството? Защо да си купиш нов телефон (струва по-малко), а не да поправиш стария?"
Тази година за пръв път беше у нас е организирана инициатива по този повод.
Според организаторите, в началото на 50-те години на миналия век, след унищожителната за световната икономика Втора световна война, е измислен начин за увеличаване на печалбите от продажби, като бъде понижено качеството на продукцията. Намалявайки качеството му, продуктът се поврежда или става неизползваем по-бързо. Същевременно целта е и да се запази доверието на потребителя, за да той да си купи пак от същата марка. Това е известно като "планирано излизане от употреба" и се прилага и до днес, а целта е една-единствена цел - максимизиране на печалбите на всяка цена.
Какво ще се случи, ако не пазаруваме 1 ден?
Ще спестим 900 милиона полиетиленови торбички, за направата на които биха се изразходили 6 милиарда литра петрол. 12% от населението на света живее в Северна Америка и Европа, като е отговорно за 60% от разходите за консумиране и съответно генериране на отпадъци.
Ако не пазаруваме в Деня без покупки, ще покажем, че потребителят не е само част от статистиката, а разумно същество, притежаващо убеждения, морал, мечти и бъдеще. В консуматорското ни съвремие, потребителските решения се покриват с гражданските задължения.
За да бъдем заинтересовани граждани, трябва да сме разумни потребители, защото реалността е такава - корпорациите, които избираме ежедневно с покупките си, ще повлияят бъдещето ни толкова, колкото и правителствата, които избираме. Гласуването извън урните - с разумния избор в магазина, все повече става средство за ежедневно изразяване на волята на гражданите и реално прилагане на демократическите принципи, казват организаторите.

Няма коментари: